Ben je binnen 22 maanden verplicht te factureren via een gecodeerde elektronische factuur (geen pdf-factuur meer)?

Vanaf 1 januari 2026 (zie ook onze vorige nieuwsbrief) zijn belastingplichtigen met een btw-registratie en vestiging in België verplicht om gestructureerde elektronische facturen te ontvangen en te verzenden, zonder mogelijkheid om deze te weigeren. Het gaat dus niet om facturen die naar particulieren worden verzonden en grensoverschrijdende transacties vallen eveneens buiten het toepassingsgebied.

Elektronische facturatie gebeurt via een gecodeerde elektronische factuur. Een e-invoice is een geprogrammeerde code die kan worden gelezen door machines, zoals computersoftware. Een pdf-bestand is geen e-invoice. Door gebruik te maken van een bepaald softwaresysteem worden facturen dan automatisch verstuurd naar andere ondernemingen en worden ze daar automatisch ontvangen en gelezen.  

Om ondernemingen te stimuleren de elektronische facturatie te omarmen komt er een verhoogde investeringsaftrek van 20% voor digitale investeringen, waaronder dus ook software voor e-facturatie. Ook komt er een tijdelijke verhoogde kostenaftrek van 120% voor de kosten om factureringspakketten te huren en voor advieskosten.

Het wordt dus tijd om binnenkort de switch te maken naar de e-invoice.