Ben je vanaf morgen verplicht elektronisch één betaalsysteem aan te bieden aan je klanten?

Vanaf 1 juli 2022 moeten volgens de Belgische wetgeving alle ondernemingen en verenigingen die met consumenten te maken hebben hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen (betalen met de kaart of met de smartphone). Die oplossing mag niet in de plaats komen van cashbetalingen, die nog steeds moeten worden aanvaard en in geen geval mogen worden geweigerd. Het is ook niet toegestaan om bijkomende kosten te factureren aan klanten die elektronisch betalen.

Opgelet: betalingen met maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd, zelfs niet wanneer ze met een kaart worden verricht. Hetzelfde geldt voor betalingen in cryptomunten en andere virtuele munteenheden.

De wet spreekt over alle ondernemingen in de zin van het boek VI van het Wetboek van economisch recht. Dit geldt dus niet alleen voor ondernemingen ongeacht hun grootte, maar ook voor vrije beroepen en alle personen, overheden, verenigingen die op permanente basis economische activiteiten uitvoeren gericht op consumenten, en bijgevolg ook het beheer van een zwembad, een bibliotheek, jeugdhuizen, tennisclubs en voetbalkantines.